Guidad rundtur till
fånglägerområdet 24.8.2024

Skötselföreningen för de rödas gravminnesmärke ordnade 24.8, i blåsigt men vackert väder, en guidad rundtur både på finska och svenska till De rödas gravminnesmärke och till det forna fånglägerområdet på garnisonsområdet. Som guide fungerade historikern/författaren Sture Lindholm. Som värd från Nylands brigads sida fungerade kaptenlöjtnant Mikael Isberg. Intresset var denna gång så stort att alla intresserade inte ens kunde tas med i den finska gruppen.

Programmet började på Soldathemmet med kaffe och munk. Därefter presenterade Mikael Isberg verksamheten på Nylands brigad. Som följande berättade Sture Lindholm om fånglägret och tvångsarbetsinrättningen som underlag för rundvandringen. På Soldathemmet fanns också ett försäljningsbord där man kunde köpa Skötselföreningens och guidens böcker.

På garnisonen finska gruppen

Kaptenlöjtnant Mikael Isberg hälsade oss välkomna till garnisonen och berättade om dess verksamhet.
Sture Lindholm förbereder inför rundvandringen.
Till vänster kaptenlöjtnant Mikael Isberg som fungerade som värd från Nylands brigad. Han visade sig vara kunnig i platsens historia och speciellt dess byggnader. Till höger Esko Grekelä som skötte försäljningsbordet.
Vår guide Sture Lindholm berättar om platsens historia.

Vid minnesmärket

Minnesmärkets skötselförenings ordförande Kirsi Oksanen framför föreningens hälsning.

Svenska gruppen på garnisonen

Kaptenlöjtnant Mikael Isberg presenterar Nylands brigad för deltagarna.
Sture Lindholm förbereder deltagarna för rundvandringen.
Svenska gruppen på rundtur.